Theater Rotterdam van start

Theater Rotterdam presenteert het eerste seizoen als nieuw stadstheater. Met eigen producties, internationale co-producties en Nederlandse premières.

De fusie van het Ro Theater, de Rotterdamse Schouwburg en Productiehuis Rotterdam met Wunderbaum als eerste alliantiepartner is compleet. Theater Rotterdam is achter de schermen al sinds januari vol in bedrijf. Vanaf dit theaterseizoen is het ook zichtbaar voor de bezoekers. Vanaf vandaag is de programmering online en in de seizoensbrochure te vinden.

“ Bij Theater Rotterdam ga je een avondje aan in plaats van een avondje uit. We zoeken de grenzen van het gangbare op. Dat kan lastig zijn, maar daar doen we het voor. Over smaak valt met ons best te twisten en we hopen met u ook”.

Algemeen directeur Melle Daamen over Theater Rotterdam

Opening

Theater Rotterdam opent met een maand lang theater, dans en performance. In de eigen theaters aan het Schouwburgplein en aan de William Boothlaan maar ook op locatie in de stad. Johan Simons bijt op 7 september het spits af met een theatrale lezing van In Europa. Geert Mak schrijft speciaal hiervoor een nieuw epiloog over Rotterdam. Tijdens de openingsmaand is werk te zien van een groot deel van de Theater Rotterdam makers. In de Art of Performing Week presenteert Theater Rotterdam makers die de grenzen tussen de kunstdisciplines doorbreken en spannende cocktails mixen van beeldende kunst, dans, theater, muziek en nieuwe media.

Internationaal programma

In de internationale programmering is in het nieuwe seizoen uitgesproken werk te zien van onder meer choreograaf Olivier Dubois (Auguri, 15 sep), de KVS (Malcolm X, 30 sep en Para, 31 mrt), Milo Rau (Empire 15 en 16 mrt). Choreograaf Sidi Larbi toont veelgeprezen voorstelling Sutra (31 mrt en 1 apr) waarin hij samenwerkt met monniken uit de Shaolin tempel. Van de Marokkaanse choreografe Bouchra Ouizguen presenteert Theater Rotterdam twee voorstellingen Ottof (23 nov) en Jerada (22feb). In de hoofdzakelijk mannelijke kunstwereld van Marokko zorgt zij samen met haar performers voor een krachtige vrouwelijke stem.

Hoogtepunten nieuwe seizoen

Superleuk, maar voortaan zonder mij, Theater Rotterdam : Wunderbaum Superleuk, maar voortaan zonder mij is de journalistieke neerslag van een zevendaagse cruise in de Caraïben op de MS Nadir. In 1997 publiceerde de Amerikaanse auteur David Foster Wallace zijn essay over onze zelfvernietigende prestatie- en amusementscultuur. Speciaal voor deze voorstelling ging Wunderbaum een week lang aan boord van een mega-cruiseschip, verzorgde daar een theatershow.

di 12 sep t/m zo 8 okt, Ferro Dome

Alternatieve politieke praktijken, Theater Rotterdam: Davy Pieters / Lotte van den Berg

Met een serie van vier alternatieve politieke gesprekken vraagt Building Conversation het komende seizoen aandacht voor de manier waarop we met elkaar praten en naar elkaar luisteren.

wo 13 sep, TR Schouwburg

Bimbo, Theater Rotterdam: Boogaerdt/Vander Schoot Boogaerdt/VanderSchoot is deze zomer te gast bij de prestigieuze Biënnale van Venetië. Speciaal voor deze bijzondere gelegenheid hernemen ze hun prijswinnende installatie Bimbo (2011).

za 17 sep en zo 17 sep, TR Schouwburg

Revolutionary road, Theater Rotterdam: Erik Whien,

Het veel geprezen boek Revolutionary road fileert de droom van het gelukkige gezinsleven, en is in de ogen van velen een moderne klassieker. In de toneelbewerking van dit boek spelen acteurs Jacob Derwig, Malou Gorter, Teun Luijkx en Alejandra Theus de bewoners van Revolutionary road.

woe 4 okt t/m vr 8 dec, TR Witte de With

De Vreemden, NTGent/ Johan Simons/ Ruhrtriënnale/ Theater Rotterdam De Vreemden gebruikt het actuele verhaal van het bekroonde boek Meursault, contre-enquête om wezenlijke vragen te stellen over culturele identiteit in tijden van massamigratie, postkolonialisme en integratieproblemen. Nu staan de mensen zonder naam en gezicht – de vreemden – met velen aan onze grenzen. Met o.a. Pierre Bokma en muziek van Asko/Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw.

do 26 okt t/m za 28 okt, TR Schouwburg

Welcome to our Guesthouse, Theater Rotterdam: Productiehuis Theater Rotterdam Tijdens dit festival presenteert het productiehuis van Theater Rotterdam korte voorstellingen van nieuwe theatermakers. Met o.a. Carole van Ditzhuyzen en Aitana Cordero, Marjolein van der Meer, Studio Spaceman en een masterclass-presentatie Tjon Rockon en Alida Dors.

25 t/m 28 oktober, TR Witte de With

Cosmopolis, NTGent/ Johan Simons/ Theater Rotterdam,

Don DeLillo’s Cosmopolis is een einde-der-tijden boek, een beschrijving van de spiraal van overmoed en zelfhaat waarin de westerse wereld is terechtgekomen. Materiaal voor regisseur Johan Simons en het sluitstuk van zijn trilogie Accattone / De Vreemden / Cosmopolis. Met o.a. Bert Luppes en Elsie de Brauw.

za 25 nov, TR Schouwburg

Scala, Scapino Ballet Rotterdam

Extravagant barok dansdrama met live gespeelde muziek van Vivaldi, Händel en Wilhelm Unico graaf van Wassenaer. Scala gaat over romantiek, pracht en praal, verleiding en decadentie en roept beelden op van films als Dangerous Liaisons.

wo 6 dec t/m zo 25 mrt, TR Schouwburg

Woef side story, Theater Rotterdam: Pieter Kramer,

Na de succesvolle Ro familievoorstellingen Snorro, De gelaarsde poes, De zere neus van Bergerac en Lang en gelukkig brengt regisseur Pieter Kramer zijn andere hit terug in de theaters. Woef side story won in 2013 vijf Musical Awards, waaronder die voor beste kleine musical, en de Zapp Theaterprijs 2013 als beste jeugdvoorstelling van het seizoen.

do 14 dec t/m zo 15 april, TR Schouwburg

Bekijk hier het volledige aanbod van Theater Rotterdam voor komend seizoen.

Theater Rotterdam

Theater Rotterdam werkt met een ensemble van makers, spelers, regisseurs en choreografen en leidt de nieuwste generatie theatermakers op. In de schouwburg presenteert Theater Rotterdam (inter)nationaal theateraanbod van excellente kwaliteit. Theater Rotterdam staat voor grensverleggend, interdisciplinair theater dat het verschil, de diversiteit en de veelvormigheid toont. Rotterdam is de bron én de brug naar andere wereldsteden. Theater Rotterdam is ontstaan uit de fusie van Ro Theater, Rotterdamse Schouwburg en Productiehuis Rotterdam.