Productiehuis Theater Rotterdam presenteert: Being wrong and how to admit it van Zarah Bracht

Kirsten Mulder kruipt in de rol van politica in beeldende muziektheatervoorstelling over 'fouten bekennen'

Op zaterdag 22 februari gaat de voorstelling Being wrong and how to admit it in première bij Theater Rotterdam. In deze productie van Productiehuis Theater Rotterdam onderzoekt regisseuse Zarah Bracht het fenomeen 'fouten bekennen' binnen de politiek en het bedrijfsleven.

Het spijt me. Zo zelden en moeilijk rollen die woorden uit de monden van politici en bedrijfsleiders. Hunkerend naar een écht excuus - eentje waarbij zowel de politicus als het hele land een traantje of twee moet laten - onderzoekt Zarah Bracht in Being wrong and how to admit it het fenomeen ‘fouten bekennen’. Geïnspireerd door Yanis Varoufakis’ politieke memoires Adults in the room en de daarin beschreven onmacht van de Europees toppolitici om fouten toe te geven, creëert ze een politieke figuur, gespeeld door Kirsten Mulder, die zich in kronkels en bochten wringt om een verontschuldiging uit haar lijf te wurgen voor gemaakte fouten en geleden leed.

Via een serie scenische beelden wordt de toeschouwer de beklemmende binnenwereld van deze politica ingeloodst. Begeleid, en soms ook tegengewerkt, door de sound en ritmes van twee drummers live op scène, vecht ze in die wereld met haar eigen demonen: systeemdenken, machtsfantasieën, ontmenselijkende abstracties, de ondankbaarheid van de burger en verdedigingsreflexen. Kan ze onder de formuleringen en maskers, nodig voor het politieke spel, ergens nog de oprechtheid terugvinden om ‘sorry’ te zeggen?

De beeldende muziektheatervoorstelling Being wrong and how to admit it is voor het eerst te zien bij Theater Rotterdam (20 t/m 22 februari) en is vervolgens nog te zien bij Frascati in Amsterdam (25 februari) en op Festival Cement in 's-Hertogenbosch (27 & 28 maart). In theaterseizoen 2020-2021 wordt de voorstelling hernomen. Meer info en tickets via tr.nl/zarahbracht

Over de theatermaker

Zara Bracht (Hamburg, 1990) komt in haar jeugd uitsluitend in aanraking met repertoire-toneel. In Hamburg en Berlijn assisteert Zarah bij verschillende producties van grote stadstheaters (Thalia Theater en Deutsches Theater Berlin) voordat ze begint aan de regieopleiding te Amsterdam, waar ze in 2016 afstudeert. Ze ontwikkelt een theatertaal die gebaseerd is op beeld en beweging en gebruikt tekst eerder als toevoeging dan als uitgangspunt. Na Wholesale Destruction wordt Being wrong and how to admit it Zarah’s tweede voorstelling bij Productiehuis Theater Rotterdam.

De regisseuse verhoudt zich tot hedendaagse politieke en sociale thema’s, maar blijft ver van een journalistieke of documentaire benadering. In plaats daarvan onderzoekt ze de sentimenten en driften die onder de oppervlakte van maatschappelijke debatten sluimeren. In een compositie van beelden, muziek, beweging en tekst creëert ze een intrigerende en soms surreële wereld waarin ‘de boodschap’ eerder gevoeld dan begrepen kan worden.

Persfoto door Bart Grietens (naamsvermelding verplicht):

Wij zijn Theater Rotterdam. We maken theater, tonen theater en leiden de nieuwste generatie makers op. Thuis in Rotterdam en op tournee door Nederland en Europa.

Theater Rotterdam staat voor grensverleggend, vaak interdisciplinair theater dat verschil, diversiteit en veelvormigheid wil vieren. Niet opheffen of harmoniseren, maar zien, tonen en gebruiken. We brengen spelers, journalisten, dansers, nieuwsgierigen, uitvinders, vertellers, choreografen en talenten samen om theater te maken en echte ontmoetingen te realiseren. Om iets teweeg te brengen in het hoofd, in het hart en in Rotterdam.