Hajo Doorn wordt stadsdramaturg Theater Rotterdam

21 MAART 2017, ROTTERDAM
Samenvatting
Voormalig artistiek leider van WORM Hajo Doorn is per direct stadsdramaturg bij Theater Rotterdam. Dit is een nieuwe functie binnen Theater Rotterdam. De stadsdramaturg gaat een blijvende, krachtige en gezamenlijke stempel drukken, zowel op de stad als het theater.

Hajo Doorn heeft als opdracht om de artistieke lijnen van de makers te verbinden met de grootstedelijke vraagstukken die de wereldstad Rotterdam kenmerken. Theater Rotterdam is aanjager van het gesprek over de bijdrage die kunst levert aan de stad. De stad zelf vormt de inspiratiebron. De stadsdramaturg lokt de discussie uit, jaagt het gesprek aan en daagt de conventies uit. Theater Rotterdam geeft ruimte aan initiatieven om samen met de makers programma’s te maken. Hiervoor gaat Theater Rotterdam relaties aan met organisaties die een gezamenlijk belang ervaren om bij te dragen aan de ontwikkeling van de stad. Dit zijn niet alleen culturele instellingen maar ook maatschappelijke organisaties en pioniers in het bedrijfsleven. Binnen Theater Rotterdam werkt Hajo onder andere samen met Arie Lengkeek, samensteller van Club Imagine die de komende jaren de Stadsfoyer mee ontwikkelt.

Hajo Doorn

Op 10 maart nam Hajo Doorn afscheid als directeur van WORM, waar hij ruim 20 jaar werkzaam was. Doorn staat bekend om zijn onconventionele aanpak en zijn creatieve ideeën. Hij is een aanjager van het debat over de rol van kunst en cultuur in de stad.

“Hajo is reteslim, origineel en brutaal, maar ondanks die eigenzinnigheid kan hij ook goed met machthebbers omgaan”, zegt Melle Daamen, directeur van Theater Rotterdam. “Hij roept radicale dingen en probeert ondertussen wel mensen te vinden om het voor elkaar te krijgen.”

Theater Rotterdam

Theater Rotterdam werkt met een ensemble van makers, spelers, regisseurs en choreografen en leidt de nieuwste generatie theatermakers op. In de schouwburg presenteert Theater Rotterdam (inter)nationaal theateraanbod van excellente kwaliteit. Theater Rotterdam staat voor grensverleggend, interdisciplinair theater dat het verschil, de diversiteit en de veelvormigheid toont. Rotterdam is de bron én de brug naar andere wereldsteden. Theater Rotterdam is ontstaan uit de fusie van Ro Theater, Rotterdamse Schouwburg en Productiehuis Rotterdam.

Wij zijn Theater Rotterdam. We maken theater, tonen theater en leiden de nieuwste generatie makers op. Thuis in Rotterdam en op tournee door Nederland en Europa.

Theater Rotterdam staat voor grensverleggend, vaak interdisciplinair theater dat verschil, diversiteit en veelvormigheid wil vieren. Niet opheffen of harmoniseren, maar zien, tonen en gebruiken. We brengen spelers, journalisten, dansers, nieuwsgierigen, uitvinders, vertellers, choreografen en talenten samen om theater te maken en echte ontmoetingen te realiseren. Om iets teweeg te brengen in het hoofd, in het hart en in Rotterdam.